Behandlingar

Undersökning

Större delen av tandvården idag är förebyggande behandlingar än reparativa åtgärder. Därför har befolkningen aldrig haft så många tänder i munnen jämfört med tidigare generationer.

Många sjukdomar i munhålan kommer smygande och symtom som värk kommer oftast när tandskadan har blivit omfattande. Därför är det viktigt med årliga kontroller för att undvika dyrare och mer omfattande behandlingar.

Hur går undersökning till hos oss?

• Vi börjar med en hälsodeklaration och du berättar för oss om det du tycker är viktig för oss att veta. Det är viktigt för oss att du berättar om dina mediciner. Vissa mediciner orsakar muntorrhet som kan leda till högre risk för karies. Andra, till exempel blodförtunnande, kan innebära att du blöder längre efter ett ingrepp.
  • Vi undersöker hela munhålan för att se eventuella tecken på munhåle-cancer.
  • Förutom hål i tänderna (karies), tittar vi noggrant på tandkött och ben runt tänderna för att kunna upptäcka eventuella tecken på tandlossning. Det är nämligen en vanlig sjukdom som ofta är mycket långsam och relativt symptomfri i början. Hos tandläkaren kan man tidigt se tecken på sjukdom så att den i god tid kan förebyggas och behandlas.
  • Käkleder och muskelatur kontrolleras speciellt för att se om man pressar eller gnisslar sina tänder.
  • Vi tar bort tandsten som kan vara synlig och finnas ovanför tandköttet, eller sitta mellan tänderna och under tandköttet.
  • Slutligen poleras tänderna.

Garantier

Vi erbjuder två års garanti på alla former av protetisk behandling som innefattar tandtekniskt arbete.